Що са то кибергуми и ще имат ли сцепление в индустрията

Умните технологии превземат всичко дори и автомобилните гуми

Мартин Дешев,
гуми

iStock

Е рата на „глупавите“ гуми бързо приключва. Макар често да се възприема като обикновен компонент, гумата претърпява технологична революция, която обещава да трансформира безопасността и производителността на превозните средства, отбелязва CarScoops.

Тази промяна е най-добре илюстрирана от новото сътрудничество между Aston Martin и италианския гигант в производството на гуми Pirelli за интегриране на технологията Cyber ​​Tyre. Разработена съвместно с Bosch, системата вгражда сензори във вътрешната част на протектора на гумата, за да следи условията в реално време на контактната повърхност.

Тези сензори измерват промените в радиуса (компресията на гумата при натоварване), налягането в гумите, температурата, износването и дори разграничават дали колата е напуснала асфалтиран път или има риск от аквапланинг. Информацията се предава чрез Bluetooth към ECU на автомобила, който може съответно да регулира настройките на шасито, подаването на мощност, системите за стабилност и безопасност.

По същество гумата вече не е пасивен компонент; тя е активен участник в динамичните системи на автомобила. Pirelli за първи път показа тази идея през 2021 г., но ходът на Aston Martin бележи истински тласък към внедряването на технологията в малко по-масови автомобили.

Освен безопасността, тази технология може да подобри и производителността, като позволи на автомобила да прави по-прецизни настройки за различни условия на шофиране. За водач на състезателна писта системата може да предоставя данни в реално време за оптималната температура на гумите.

Ако Cyber ​​Tires работят както се очаква, те биха могли да донесат значителни подобрения както в безопасността, така и в производителността. Представете си, че шофирате по хлъзгав участък и колата превантивно намалява въртящия момент или втвърдява окачването, защото сензорите в гумите са сигнализирали за риск.

Или пък влизате в чакълеста или мокра повърхност и колата регулира праговете на ESP или ABS въз основа на действителното поведение на гумите, а не просто приема сцеплението въз основа на общи сензори от пътния тип. За спортните автомобили като тези на Aston Martin, този вид обратна връзка може да подобри управлението, увереността на водача и евентуално да намали инцидентите. Това може да означава и по-добра поддръжка на гумите: нивото на износване се следи постоянно, така че водачите получават по-точна индикация, когато гумата е близо до полезния си лимит.

Но има и пречки. Първо, цената: сензорите, хардуерът за обработка на данни, Bluetooth връзките и интеграцията със системите на превозните средства добавят сложност и разходи. Луксозните марки могат да понесат това, но за масовите автомобили може да е по-трудно за прехвърляне на разходите върху купувачите.

Второ, издръжливостта и надеждността в реални условия: сензорите вътре в гумите са изправени пред топлина, замърсявания, деформации, вибрации – регистрирането на точни данни за десетки хиляди километри не е лесна задача. Трето, регулаторни и геополитически проблеми: например в САЩ има опасения относно връзките със собствеността на Pirelli (Pirelli е частично собственост на Sinochem, китайска компания), а законите на САЩ относно свързаните хардуерни/софтуерни системи за превозни средства могат да създадат законови ограничения за внос или употреба.

Предвид ясните им предимства по отношение на безопасността и производителността, е много вероятно кибергумите да се превърнат в стандартна функция в автомобилната индустрия. С намаляването на цената на вградените сензори и софтуер и нарастването на ползите както за производителите, така и за потребителите, технологията неизбежно ще се разпространи и в по-масовите автомобили.

коли автомобили гуми технологии